הקסטליאניות - זיכרונות משותפים
במועדון הנשים של מעוז ציון התקבצו כחמישים נשים.
רובן בנות למשפחות שעלו מעיראק ומכורדיסטאן, מקצתן ממרוקו ואלג'יריה, ואליהן הצטרפו נשים ילידות הארץ שגדלו בירושלים ובאו להתגורר במעוז ציון.
קורות החיים של כל אחת מהן הוא סיפור פרטי, המסופר בתמצית, ומתאים ליריעה הצרה שהתאפשרה בהפקת הספר. לעיתים, הסיפורים משיקים ונוגעים אלו באלו, דומים בתוכנם, ועוברים בתחנות זהות. אלו התחנות של העולים החדשים, של ילדיהם ושל כל מי שהיה חלק מהחיים במדינת ישראל מימי ראשית עצמאותה.
יש גם זיכרונות משותפים. הם רבים, ומוּכָּרִים לבני משפחות אחרים שהתיישבו במעוז ציון - התרבות שגדלו על ברכיה, המסע המשותף לארץ, תהליכי הקליטה, ואורח החיים החדש אליו נקלעו בבואם. כל אלה ועוד, הטביעו חותמם על הקסטליאניות ובני משפחותיהן. כאלה שחוו אישית את החוויות וכאלה ששמעו מהוריהן ומהדודים ומהחברים ומהוותיקים שהיו כאן בכל השנים שעברו.
הנה כמה מהם:
מבצע "עזרא ונחמיה" - העלייה לישראל מעיראק וכורדיסטאן
ב-1950 החלה העלייה ההמונית מעיראק, המוּכֶּרֶת בהיסטוריה כ"מבצע עזרא ונחמיה".
שליחים מטעם מדינת ישראל ופעילים של תנועות ציוניות הסתובבו בערים ובכפרים בכל רחבי עיראק, וסיפרו ליהודים הפזורים בקהילותיהם על המדינה שקמה זה עתה, ומחכה לקליטתם. הבשורה התקבלה בהתלהבות, ולרבים זה נראה סוג של נס. התגשמות חלום. ראשי משפחות עזבו את עבודתם, ארזו את מעט המטלטלים שהורשו לקחת, והתכוננו עם כל בני המשפחה לעלייה.
תהליכי האיסוף של היהודים מכל רחבי עיראק וכורדיסטן נמשכו כשנה, במהלכה "התקפלו" קהילות שלמות ונעלמו מהשטח בו חיו הם ואבותיהם ואבות אבותיהם מאות ואלפי שנים.
הנאספים הגיעו בהסעות המוניות, קבוצה אחר קבוצה, אל "חאן" גדול בלב העיר בגדד, על יד בית כנסת מרכזי. גברים ונשים, צעירים ומבוגרים, התאכסנו - כל משפחה בחדר שהוקצה לה. הם שהו במקום שבועות, לפעמים חודשים, והמתינו ששמותיהם יופיעו ברשימות היוצאים. בהגיע תורם, הוסעו לשדה התעופה של בגדד, ועברו ביקורת מיוחדת של שוטרים עיראקים. הרגעים האחרונים של היהודים על אדמת עיראק הותירו בהם זיכרונות של שוטרים ושוטרות חמורי סבר, שמפשפשים בכליהם ועל גופם, ולוקחים מהם תכשיטים וכל חפץ יקר-ערך שנאסר עליהם לקחתו. עגילים נתלשו מהאוזניים, טבעות נמשכו מאצבעות, ושעונים נשלפו מכיסיהם של גברים.
המטוסים הביאו אותם לנמל התעופה בלוד, שם עברו הליכי קליטה מהירים אשר כללו גם רישום והנפקת תעודות, טיפול רפואי ראשוני וחיטוי בחומר די.די.טי. הזכור לשמצה. מנמל התעופה הועברו בהסעות המוניות להמשך תהליכי הקליטה במחנה המעבר "שער עלייה".
20 חודשים נמשכה הרכבת האווירית שהובילה כ-100 אלף יהודים, ותרמה פרק מזהיר להיסטוריה של עם ישראל וקיבוץ הגלויות בארצו.

שָרָלִייָה
מחנה קליטה לעולים מכל הגלויות שהוקם על יד חיפה בשנותיה הראשונות של המדינה. שמו הרשמי היה: "שער עלייה" אך בפי העולים נקרא: שָרָלִיָיה.
כשמו, שימש המחנה שער לעולים החדשים שבאו למדינת ישראל, ובו נקלטו עם בואם. ביחד התקבצו יוצאי פולין ותימן, רומניה ועיראק, אירופה ואסיה. משפחות גדולות וקטנות, יחידים ויחידות שבאו אל הארץ שתהיה להם לבית. הם הובאו לשם הישר מהמטוסים ומהאניות, נושאים בידיהם תיקים ומזוודות, וחלומות על חיים חדשים במדינת היהודים.
בלילות ישנו באוהלים על מזרני קש או "מיטות סוכנות" קפיציות ובמשך היום חיפשו איך להעסיק את עצמם. בעלי יוזמה, יצאו מיד למצוא עבודה שהזדמנה – בסבלות, בקטיף, בסלילת כבישים ובכל מה שאיפשר להם להביא אל האוהל כמה פרוטות בסוף היום, לקנות פתיליה, וכלי מטבח, ובגד חם. אחרים נשארו להסתובב בין הגדרות, וחיכו באפס מעשה, שבועות וחודשים, עד שיצרפו את שמם לרשימת היוצאים להשתכן במעברות.
קיבוץ הגלויות בשער עלייה סיפק לעולים החדשים הלם תרבותי. מטבח המחנה סיפק להם מזון אותו לא הכירו בארצות מוצאם. הם עמדו בתור שעות רבות כדי לקבל ריבה, דג מלוח, מרק בטעם אירופאי, ולחם שחור עם מרגרינה. הפיתה המוכרת להם, כמעט ולא נראתה.
העולים מעיראק שראו את הלחם השחור כינו אותו "קוּמבָּאלה" – פצצה, בערבית – וטעמו היה להם מוזר. רבים מהם נהגו להחליף עם העולים מאירופה את הדג-מלוח והקומבאלה הלא-מוכרים עם אורז ותפוחי אדמה אותם הכירו ואליו הורגלו.
חלק מהעולים הועברו משער-עלייה למחנות קליטה אחרים, כמו: פרדס חנה ומגידו.
תאריך לידה בתעודת זהות
במעוז ציון יש נשים רבות שתאריך הלידה שלהן כולל שנת לידה בלבד.
כשהן נשאלות מתי נולדו, הן אומרות: "בראשון לינואר".
כך הרגילה אותן הבירוקרטיה.
בערי הולדתן, בעיראק או בכורדיסטאן, לא נערכו רישומים מדויקים לכל התינוקות שנולדו. תאריך הלידה המקורי עבר בעל פה, ונזכר בהקשר של חגי ישראל או עונות השנה. ("לפני פסח" או "בתחילת החורף" ).
כשהגיעו לישראל, הפקידים שסיפקו להם תעודות רשמיות של המדינה, קבעו להן תאריך לידה אחיד, שבו היום והחודש הם: 00.00.
שנת הלידה היתה יותר קרובה למציאות, אבל גם היא לא תמיד מדויקת, וגרמה לעתים קרובות למבוכה. כך למשל, נערות צעירות, לפעמים ילדות ממש, קיבלו צו גיוס לצה"ל ונדרשו לעבור בדיקות רפואיות שיוכיחו את גילן.
רומנטיקה - בנים ובנות
העולים החדשים התקשו להסתגל לתרבות החדשה במדינת ישראל.
הם שהיו רגילים לשמור את בנותיהם בבית, קרוב אל סינרה של אמא, לא מיהרו לקבל את המתירנות הישראלית ואת המפגשים הקרובים בין בנים ובנות. המפגשים והחיכוכים התקיימו כל העת בשיגרת החיים – בחצר ובשכונה, בבית הספר ובמועדון המאולתר שהקימה הסוכנות.
ירושלים, העיר הקרובה, הציעה לבני הנוער סרטים בבתי קולנוע ומועדוני בילוי, כבר בשנות ה-50
אך נערות מעטות העזו לצאת. רק בשנות ה-60, כשגדל דור חדש של נערים ונערות צברים, הותרה מעט הרצועה. גם אז, עם המגבלה הברורה של חזרה הביתה בשעה סבירה.
הורים רבים אסרו על בנותיהם לרקוד במועדון, ללמוד בבתי ספר, ולקיים כל מגע, אפילו בדיבור, עם נערים בני גילן. נשים שהתראיינו לספר הזה סיפרו על דרכי חיזור נסתרות של בחורים צעירים שחפצו בהן, על הקושי בקיום קשר רומנטי שלא מוצא חן בעיני הוריהן, ואפילו על היכרויות שנכפו עליהן – כמה מהן קיבלו את הדין ונישאו לגבר של חייהן בניגוד לרצונן.
גם כאשר התקיים קשר רומנטי, הקשר לא יכול היה להבשיל לנישואים ללא היתר מפורש של ההורים, ובמיוחד אבי המשפחה. הקמת המשפחה עם "אחד משלנו", היה עניין חשוב וקריטי, ותרם להיווצרות חמולות גדולות בקרב עולי עיראק וכורדיסטאן שהקימו את ביתם במעוז ציון.
לא כולם הלכו בתלם, גם לא כולן.
כמה מהן העזו להתנהל כמו הצבריות של שנות ה-60, ולהשתלב באווירה הפתוחה והמודרנית שאפפה את בני ובנות ישראל מהערים הגדולות.