לירון פטרושקה – בעמק הסיליקון

פרקים מהספר "פטרושקה"

בעמק הסיליקון

ב-1994 רכש לירון זיכיון להפיץ תוכנת משכורות של חברה קטנה – USG.
מנהליה לא הצליחו למכור בעצמם את התוכנה, ומכרו את זכויות ההפצה של התוכנה לזכיינים ברחבי ארצות הברית. נותר אזור אחד פנוי, בחוף המערבי.
הזמן דחק.
אלפים כמוהו, גילו את בועת ההייטק ההולכת ותופחת, וחיפשו את התוכנה שתכבוש שווקים ותמקסם את רווחיהם במהירות. סטארט-אפיסטים קראו להם. מפתחים רעיון שמתורגם לתוכנת מחשב שתשנה את חייהם של המשתמשים בה.

"קליפורניה החולמת", מהשיר המיתולוגי, הציתה את דמיונו של לירון.
המדינה בחוף המערבי נקשרה עם עסקי הייטק. שמה עלה פעם אחר פעם לכותרות העיתונים העסקיים שקרא, ובשיחות עסקיות שניהל, בעיקר בהקשרים של יזמות, הצלחה וכסף גדול.
עולם העסקים האמריקאי נדהם באותם ימים מחברת "סטארט-אפ" אלמונית, מוזאיק, שמשרדיה שכנו ב"עמק הסיליקון" שבצפון קליפורניה. החברה הצליחה להנפיק את מניותיה בבורסה, בלי שהיו באמתחתה נכסים ממשיים. הנכס העיקרי שלה היתה תוכנת אינטרנט בשם "נטסקייפ" – תוכנה שהביאה לעולם מושג חדש: "בראוזר" – דפדפן אינטרנט שמאפשר תקשורת בין מחשבים מכל נקודה על פני כדור הארץ.
עידן "הכפר הגלובאלי" עמד בפתח, ומבשריו ישבו ב"עמק הסיליקון" בקליפורניה. חברות הייטק נהרו אל העמק והצטרפו אל החברות הגדולות שביססו את מרכז הטכנולוגיה העילית.

בלי לבזבז זמן טס לירון לעמק הסיליקון. בידיו זיכיון להפצת תוכנת משכורות, בכיסו כמה עשרות אלפי דולרים, וביומן האלקטרוני שלו רשימת כתובות וטלפונים שיעזרו לו להזיז עניינים.
במשך השבוע התגורר בדירה שכורה, ובסופי שבוע טס הביתה לשיקגו, להיות עם נעמי שהיתה בהריון מתקדם.
בדרך ממדינה למדינה עבר בין שני עולמות: משיקגו של המידווסט, עם התרבות העסקית השמרנית, לקליפורניה התוססת מצעירים חולמים, שמגיעים לעבודה בשעה שנוחה להם ונשארים לעבוד עד שעות הלילה המאוחרות. הוגים במוחם היצירתי כלכלה חדשה עם מושגים חדשים שמקפלים בתוכנם תעוזה וכסף גדול, מהיר וחצוף.
הוא שכר משרדים צנועים על יד משרדי חברות ההייטק הגדולות בעמק, השיג קבוצת משקיעים קטנה שתסייע לו במימון ראשוני, ויצא לחפש לקוחות.

עד שימצא את הלקוח הראשון, יצא למסע היכרות עם סביבתו העסקית החדשה.
לא היה לו מושג בנושא המשכורות ודרך הכנתן. כדי להבין את המוצר אותו עמד למכור, פגש חשבים ומנהלי חשבונות שנידבו לו מעט מידע. עם הידע המועט יצא לכינוסים מקצועיים של מנהלי חשבונות, הקשיב להרצאות והרחיב את ידיעותיו.
כשהרגיש בקיא בעיקרי הפעולה החשבונאית ארגן בעצמו כינוסים מקצועיים. סביב שולחנות עמוסי כיבוד עשיר במזון ומשקאות, הציג את התוכנה החדשה בפני הפקידים והפקידות שבאו לראות את נפלאותיה של תוכנת המשכורת. מאזיניו, מבוגרים ושמרנים, לא התלהבו מהתוכנה שאמורה להקל על עבודתם. הם לא האמינו שתוכנה אחת מסוגלת להתמודד עם חוקי המיסוי המסובכים של ארצות הברית, בה לכל מדינה יש מערכת חישובים משלה, וכל אזור בתוך המדינה מתקין תקנות משלו.
הפקידים והפקידות הממושקפים, הרגילים לשבת על כסא משרדי כל שעות היממה, רמזו לו כי יותר מכל הם חוששים מהאוטומציה שתשאיר אותם מחוסרי עבודה.
הוא עזב את מנהלי החשבונות השכירים והחשדנים, ופנה אל מעסיקיהם. איתם יכול היה לדבר ביזנס עם שורה תחתונה – חסכון בכוח אדם ובכסף.

הלקוח הראשון נמצא.
ג'ננטק (Genentech) חברת תרופות ענקית שהעסיקה אלפי עובדים, הסכימה לרכוש את התוכנה. מנהליה דרשו, כתנאי לביצוע העיסקה, עבודות התאמה של התוכנה לצרכיה המיוחדים. לירון לא היסס לרגע. מיהר ואסף קבוצת מתכנתים שישבה ימים ולילות להתאים את המוצר ללקוח המרוצה.
מצויד בהמלצות מהלקוח הראשון, הצליח להשיג את השני והרביעי והעשירי.
לבדו, בעמק הסיליקון, בין ענקי ההייטק, ישן בדירת חדר צרה ומנווט את יומו בין עובדיו החדשים למנהלי חברות, הוציא לפועל את החלום שלו ושל נעמי אשתו.
בפברואר 1995, בעודו עסוק בעמק הסיליקון התגשם חלומם המשפחתי – משיקגו טלפנו לבשר לו על הולדת בנו הבכור.
לירון נטל פסק זמן קצר וטס הביתה להיות לצד אשתו היולדת ולהחזיק בידיים נרגשות את יוצא חלציו, נצר חדש למשפחת פטרושקה.

ברמת גן שוב נארזו המזוודות של משפחת פטרושקה.
בהרכב מלא טסו לאמריקה, אל לירון ונעמי, לחגוג ברית מילה לנצר החדש בשושלת המשפחתית. דמעה נצצה בעיניה של אמא-חנה כשהתבשרה כי הרך הנולד נקרא על שמו של סבא דוד, שנפטר כמה שנים קודם לכן. אבא-אברם נרגע מדאגותיו, והרשה לעצמו ליהנות מהפינוקים שהעתיר עליו לירון. בשובו לישראל, נדבק, לראשונה בחייו, מהפולניוּת של חנה והציג בגאווה, לחברים ובני משפחה, תמונות של "הצלחה אמריקאית משפחתית" בהן מככב בנו, יוצא חלציו.

 

לירון שב אל עמק הסיליקון ואל עסקיו הצוברים תאוצה.
נעמי ודייוויד התינוק עזבו את שיקגו והצטרפו אליו בקליפורניה. הם שכרו דירה, היא עבדה בתחום התמחותה – חשבונאות ומיסוי, ושניהם המשיכו לקיים משפחה עם עוזרות ומטפלות בתוך שגרה צפופה מעבודה.
חייהם התנהלו מסביב לשעון שיש בו מחוג גדול לעבודה ומחוג קטן למשפחה.
תוכנת המשכורת של לירון כבר לא היתה היחידה בסביבה. סטארט-אפים מתחרים קמו בכל רחבי קליפורניה והטוב מכולם עתיד היה לנצח. לירון התמודד עם הגידול המתרחב של עסקו ועם המתחרים שנשפו בעורפו. האמריקאים, בוגרי הקולג'ים היוקרתיים, התקשו לראות את הבחור הצעיר בן ה-30 ומשהו, הישראלי שכבש את עמק הסיליקון והצליח להעביר אל רשימת לקוחותיו בתי מלון גדולים, משרדי עורכי דין, חברות הייטק, ביוטק ובעלי עסקים גדולים.
מתחריו הקטנים נרכשו בזה אחר זה. משקיעים ובעלי הון נפרדו ממיליוני דולרים כדי לרכוש את תוכנת המשכורות – הלהיט המשנה סדרי עולם בעסקים.
לירון ידע שקרוב הרגע בו יגיעו גם אליו.
כשבאו, כבר היה מותש מארבע שנות עבודה מפרכת.
המשקיעים הניחו בפניו את ההצעה המפתה ביותר. לירון פרש אותה בפני נעמי, ושניהם לא עמדו בפיתוי ונתנו את הסכמתם. החברה שהקימו נמכרה ברווח נאה של חמישה מיליון דולר – תמורה נאה להשקעה מתמדת במימוש חלומות.

זו היתה רק תחנה נוספת בדרך להגשמת החלום האמריקאי בשלמותו.
הפרק הבא בחלום, כבר נטווה.

 

פרק המבוא על הספר פטרושקה – קרא כאן

עוד פרקים נבחרים מסיפורו של לירון פטרושקה:

הפועל רמת גן – ילדות שנחצבה במכתש

שיקגו – ישראלי באמריקה

בעמק הסיליקון

אקזיט אמריקאי ואבא פולני

 

קטגוריה: כללי, פטרושקה מילות מפתח: , , , , , , , , , , , . שמור במועדפים קישור.

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>