החלבן שהלך בשביל החלב – מהזריחה לשקיעה

החלבן מהזריחה אל השקיעה
-המשך - לחלק ראשון שפורסם כאן -

מאורעות "המרד הערבי" ושנות מלחמת העולם השנייה ( בין השנים 1937-1945 ) הובילו להתנתקות של המשק היהודי מהתלות במשק הערבי, לדחיקת השיווק של "הגויים", ולשליטה מוחלטת של המחלבות היהודיות על משק החלב וצרכניו ביישוב.

ימי מצור ומיתון כלכלי עברו על היישוב בשנים אלה, אך הביאו גם לפריחתו של שוק שחור בו היה לחלבן תפקיד חשוב. כוחן של המחלבות הגדולות והמאורגנות נחלש עקב האירועים, המחלק עם המשאית הגדולה התקשה לתמרן בדרכים ולהגיע לכל פינה. זו היתה שעתם הגדולה של החלבנים העצמאיים. הם פילסו דרך אל לב הצרכנים והגיעו, ניידים וזריזים יותר, אל פתח ביתם.
הצרכנים כבר התמכרו לחלב ומוצריו ולא יכלו בלעדיו. צרכו אותו בחורף וגם בקיץ ואחסנו אותו באבזר החדש שהתווסף למטבח הביתי – מקרר עם תא קרח ששומר על טריות מוצרי המזון. המחירים עלו והופקעו, החלב נמהל במים, הכמויות זויפו אך החלב נשפך ללא הפסקה, ועבר מהכדים של החלבן אל השולחן המשפחתי. ילדים לגמו אותו כמשקה בריאות, הורים מזגו אותו לקפה, ואורחים התכבדו בו.

חלבנים רבים בעלי יוזמה וחוש מסחרי השכילו לנצל את המצב ששר אז בארץ, והתעשרו במהירות. בשכונות העירוניות צצו וילות של חלבנים שעשו את הכסף הגדול באותן שנים. בעלי רפתות וחלבנים עצמאיים הקימו באותן שנים מחלבות פרטיות שהמשיכו להתקיים שנים רבות לאחר מכן, ביניהן הקבוצה שהקימה את מחלבת "טרה" שהיתה ליצרנית החלב השנייה בגודלה במדינה.

halban-tel-mond-1953

עם הקמת המדינה נגמרה חגיגת החלבנים.
הממשלה פעלה לעשות סדר במשק החלב. בסדר החדש ניתנו עדיפויות למי שהיה קרוב לצלחת, ובראשן תנובה, המחלבה ההסתדרותית הגדולה. תנובה השיבה לעצמה את הכוח שאיבדה בשנות המלחמה והמאורעות, היתה ליצרנית הגדולה של מוצרי חלב, וקבעה את דמותו של החלבן בשני העשורים הבאים.
מחלבות קטנות התמזגו או נסגרו, והייצור של מוצרי חלב התרכז בהתיישבות העובדת – הקיבוצים והמושבים – שהשתלטו על שוק החלב וסיפקו שני שליש מהצריכה הארצית. מעט מקום נותר למחלבות אחרות שהתחרו ביניהן על השליש הנותר. בעלי הרפתות בערים הגדולות נמחקו לגמרי ממפת השיווק. הרפת העירונית חוסלה לטובת הפיתוח העירוני המואץ, ובכל שטח שהתפנה נבנו בנייני מגורים ומפעלי תעשייה.
משק החלב עבר לשליטת מחלבות מאורגנות עם גב כלכלי איתן.
הן ניהלו חברות מסחריות עם שיקולים עסקיים של רווח והפסד. הן עיבו את מערך החלוקה העצמאי, הקימו מערך שינוע ארצי, וצירפו לשורותיהן עוד מחלקי חלב שנהגו במשאיות משוכללות מצוידות במתקני קירור.
גודלן העצום של החברות איפשר לראשיהן לנהל מערכת שיווק מושכלת עם תכנון לטווח ארוך. היעד המרכזי שלהן היו חנויות המכולת שנפתחו בכל שכונה. כל חנות החזיקה מקרר חשמלי עם תנאי אחסון טובים יותר, ולשם כיוונו את החלב.
החלב הניגר התקדם אל עבר אל החנויות והשווקים, בהם כבר אפשר היה לקנות חלב טרי בבקבוקים סגורים. תנובה אף הרחיבה את צינורות השיווק ופתחה בכל רחבי הארץ חנויות למכירת תוצרתה החלבית.
למרות השיווק המאסיבי, ליבה של עקרת הבית הישראלית לא נכבש. היא ובני משפחתה העדיפו לשמור אמונים למחלק שלהם, החלבן, והמשיכו לקבל ממנו כל בוקר את מנת החלב היומית, ממש כמו בשנים שעברו – במזיגה מפח לפח, מהכד הגדול אל הפח הקטן שמודד את הכמות, וממנו נשפך אל הסיר או הצנצנת של עקרת הבית.

halban-1952

באמצע שנות ה-50 חל מפנה בעבודת החלבן: תנובה, והחברות האחרות, החלו לשווק חלב בבקבוקים.
בקבוקי החלב התאימו לסטנדרטים המתקדמים של היגיינה ובריאות במדינה מתוקנת, והוצגו לציבור כשיטה הנכונה גם לצרכן – הבקבוק ממולא ונארז על ידי החברה, מה שהבטיח כמות מדויקת של חלב ( חצי ליטר או ליטר ), ללא חשש ממהילת מים וזיופים שונים, וכמובן זו היתה תוצרת נקייה והיגיינית שמגיעה הישר מקווי ייצור מתקדמים, שנמצאים תחת פיקוח של גורמים מקצועיים.

הבקבוקים חיסלו את כדי החלב ואת סגנון החלוקה הישנה.
הקשר בין החלבן למשפחה הישראלית הצטמצם למגעים חטופים של הזמנה ותשלום.
הוא בקושי נראה.
רק מי שהשכים לקום בשעת בוקר מוקדמת מאד יכול היה לראות את החלבן חומק במהירות, רכוב על גבי אופנוע או רכב מסחרי עמוס בקבוקים, ממהר לפזר את הסחורה לפני שהגברים ייצאו לעבודה והילדים לבית הספר. הוא החנה את רכבו על יד בניין מגורים, נכנס לחדר המדרגות עם סלסלת בקבוקים שנועדו ללקוחות שלו בבניין. החלבן אסף את הבקבוקים הריקים שהשאירו לקוחותיו על מפתן הדלת, הניח במקומם מספר זהה של בקבוקים מלאים והמשיך בדרכו אל הדלת הבאה.
לכל חלבן היה קו חלוקה שעבר בין לקוחותיו, לפעמים בתוך שכונה, לפעמים עבר מקצה אחד של העיר אל הקצה השני. את הלקוחות הוותיקים הכיר באופן אישי, את החדשים כבר לא. ביום קבוע הגיע לאסוף את הכסף שמגיע לו, רשם את ההזמנות הבאות וניהל רישומים ידניים בעצמו.
עד שגם הנוהל הזה הסתיים – תנובה הקימה מערך תשלומים והזמנות, ומי שרצה להזמין – שילם לחברה ששילמה לחלבן, על בסיס תקופתי.
במקביל לעבודת החלבן, שיווקו החברות את הבקבוקים גם לחנויות המכולת. שם נמכר החלב לאלה שוויתרו על שירותי החלבן, ורצו לקנות את הכמות הרצויה להם בשעה הנוחה להם.

בימי השיא שלהם, עבדו בתנובה בלבד 800 חלבנים מחלקי חלב.
שיווק הבקבוקים הפך את החלבן לסוכן ושליח של המחלבה הגדולה – בין אם היה עצמאי ובין אם היה שכיר. קווי החלוקה בין החלבנים היו ברורים, וחלבן לא פלש אל הקו של הקולגה. כל קו היה שווה ערך כספי ומי שרצה לפרוש מהמקצוע – קיבל פיצויים מהחברה וגם תמורה עבור "הקו" ממי שקנה אותו ועבר לחלק בו.

milkman-3

בשלהי שנות ה-60 החלה תנובה לשווק חלב בשקיות.
זה היה עוד צעד שיווקי מתבקש, שנועד לייעל את מערכת השיווק, ולצמצם עלויות.
הבקבוקים, שנחשבו אריזה מתקדמת, הפכו לנטל על החברות. עלות הייצור שלהם היתה גבוהה, והם נזקקו לשטיפה יומית במכונות מיוחדות, לפני המילוי מחדש. השיווק בבקבוקים גרם גם לכאבי ראש בלתי מוכרים לחברות החלב. הן נחשפו לסוג חדש של תביעות משפטיות – בגלל גופים זרים ולכלוך שנמצאו בתוך בקבוק חלב – ופעמים רבות נקנסו בסכומים גבוהים.
שקית החלב הוצגה להמונים כפתרון נוח ויעיל. יותר נקי, יותר בטוח, ונגיש לכל משפחה.
המשפחה הישראלית כבר היתה ערוכה לקליטת השקית – בכל פינה בארץ נפתחו סופרמרקטים ששינו את הרגלי הצריכה והובילו את הצרכנים אל החנות הגדולה עם שלל המוצרים שיש בה. ביניהם גם שקית החלב שהועמסה על העגלה, הובאה אל המטבח הביתי ונכנסה אל המקרר החשמלי שהיה כבר לאבזר הכרחי בכל בית בישראל.
המהפך לא עבר בקלות.
החלבנים ומחלקי החלב העצמאיים, הבינו שהשקית תחסל את מקור פרנסתם ויצאו למאבק. הם ניסו למנוע בכוח את שיווק השקיות, ושיבשו את אספקת החלב לשווקים. במשך חודשים ארוכים התחוללה "מלחמת בקבוקים" שסוקרה בכל אמצעי התקשורת ואותותיה הורגשו בחנויות ובסופרמרקטים – בשביתות שגרמו למחסור שהורגש היטב בענף החלב ומוצריו.

ב-1972 הסתיים המאבק, שתוצאותיו היו ידועות מראש: החלב הניגר נארז בשקיות ובקרטונים, והבקבוקים נזרקו לפח ההיסטוריה. קומץ קטן של מחלקים השתלבו בעבודות שונות שהוצעו להם בחברות החלב הגדולות, והאחרים קיבלו פיצויים ופרשו.
החלבן גמר את הקריירה שלו בת חמישים השנים ונעלם לחלוטין מהנוף הישראלי.
אומרים שהוא עוד חי וקיים במדינות אחרות בעולם, שם יש מחלקי חלב שמגיעים עד פתח הבית ומביאים מוצרי חלב.
הישראלים העדיפו אותו שמור באריזות נוסטלגיות על מדף ההיסטוריה.

  milkmen-4

עוד על החלבן שהלך בשביל החלב הנה הסיפור המלא:

* החלבן – חי ומת בשביל החלב

חלבן בא לעולם

החלבן – מהזריחה לשקיעה

קווים לדמותו של החלבן

חלבן – הסיפורים והפולקלור

קטגוריה: החלבן מילות מפתח: , , , , , , , , , , , , , , , , , . שמור במועדפים קישור.

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>